טקסים פינת קפלן. עילה לזעם. ביזת העיר.

מוקדש לנ. ובני דורה. מוכשרים בטירוף, נטושים לנפשם.

"אי אפשר לתפור ארנק משי מאוזן של חזירה".

(פתגם אנגלי)

עילת זעם כזו שבגללה עלתה איסטנבול בלהבות, נחה בלב תל אביב. אחת לחודש חולפת לידה כעיוורת, הפגנת מחאה קבועה נגד הביזה, גולשת במורד קפלן, מניפה שלטים וחונה למרגלות מגדל אפריקה- ישראל, מבלי לראות את 189 הדונמים של מיתחם הביזה שרונה. איסטנבול בערה בשל החלטה להקים קניון על שטח שפעם היה ארמון ומחנה צבא ואחר כך פארק שהלך ננגס בידי הביזה התורכית. לנו יש פארק עם הסטוריה דומה להפליא. משלנו. 87757

השבוע סיירתי שם עם "ראש מנהלת שרונה בחברת אחוזות החוף של עירית תל אביב". כמו תאומו האסטנבולי, זהו מיתחם גדול שהיה פעם מושבה יפה, אחר כך מחנה צבא וממשלה, ואז הפך לפארק זמני מתעתע ובקיץ הזה יופיע בדמותו החדשה: מיתחם תאגידי מסחרי קניוני של מיליון מ"ר של עושר, ראווה וזלילה. טקסים- גזי- פארק פינת לאונרדו דה וינצי וקפלן. רק בלי תורכים צעירים שיצעקו ויבעירו.

סיירתי בצל 250 עצים עתיקים שמורים. פועלים סימו לטייח מסעדות, לרצף מדרכת בילוי. הקשבתי להסבריו של המנהל הארגנטינאי הישיר והיעיל גדי רויטמן איפה תקום עוד שורת מיגדלים והיכן ינטע דשא העניים. איפה פינת הילד הקטנה וברכונת אקולוגית למרגלות מיליון מ"ר זהב נדל"ן של חג'ג', גינדי, נצב"א, עזריאלי ואחרים, וסרבתי להאמין למשמע אזני.

על מפה צבעונית הראה לי רויטמן את פרסת הנדל"ן של 297 אלף מ"ר שצמחו מכובע הקוסם העירוני ל499 אלף מ"ר כדרך נדל"ן טיקונים ולכמיליון מ"ר עם כל הנלווה. צפונה מהם, מ-33 מיבני טמפלרים עתיקים שחלקם הוזזו על חשבון הציבור, 27 הופרטו. 6 נשארו כנדבה:  3 הושכרו לטכניון ו3 למוזיאונים קטנים כמו אופטיקנה. אין כמו מוזיאון משקפיים לתושבי תל אביב קצרי הרואי שרכושם נגזל תחת אפם. תהיה גם פינה ל"הרכב קאמרי קטן" ובית בד ושלטי הנצחה לעבר. הללויה.

צללנו לבטן האדמה. כל קרקע שרונה כבר חפורה ומבוטנת חדרי בקרה וכבישים תת קרקעיים שמחברים את כל מגדלי הזכוכית לחניות מופקעות מחיר. הצצנו באתר הבנין הכי גבוה שיפרח אולי בעזרת הועדה מ- 66 קומות ל- 80. מתוך כמיליון מ"ר שנבנים על אדמתו שלו, יקבל הציבור, בשוטף פלוס עשר שנים, 16 אלף מ"ר לשימושו. אני חוזר 1.6 אחוז! מהשטח הבנוי. כמו כן יזכה במשטחי דשא בין המסעדות עם שבילי הליכה חינם ושולחנות פיקניק.

"וזה עוד אחד מאזורי המחסור הכי חמור של צרכי ציבור בעיר הזאת", אומרת לי חברת המועצה מיטל להבי. היא רואה ונלחמת ועיניה כלות, איך נכסי הציבור הופכים לקניונים בחסות העיריה: התחנה, הנמל, שרונה. פתוחים בניגוד לחוק בשבת, עם הסכם עוצם עין על פקח וקנס רק אחת לחודש.

"העיריה היא פושע", אומר לי המתכנן הידוע אמנון בר אור. 71974269

הוא מדבר מניסיונו גם כשותף תכנוני בתחנת הרכבת הישנה, אתר הסטורי מופלא שהפך למתחם מסחרי מניב וחמדני, מוקף חניית ענק ומשמש עתה כמודל לזוועה דומה שמוקמת בירושלים. "לקחו אתר הסטורי", אומר לי בר אור כשאנו משקיפים מחלון משרדו במגדל שלום, "שבתכנית המקורית דובר על על מדרשה ובית ספר וגלריות והפכוהו לקניון וחניון מגולח ומנותק מהסביבה. תל אביב היא אתר מורשת בסכנה גדולה".

נדמה כי ליבה התרבותי של העיר נמלט לברלין הטובה לאמנים. זמרים וציירים, גרפיקאים ורקדנים וצלמים נודדים לארופה. רעבים פה. לעג ההסטוריה: עיר חלומותיו של הרצל מפסידה את טובי בניה לבירת חלומו של היטלר. "המצב כה חמור פה מבחינת ביזה והעדר כל דמוקרטיה וטובת הציבור", מסכם המומחה שרון רוטברד, "שרק מהפכה של ממש תשנה פה".

אפשר אחרת.

ליד ביתי צמחה לה דוגמא זעירה איך זה יכול וצריך להיות. גינת קרית ספר החדשה ולה בריכת דגי זהב נהדרת ומפלון וגינת תבלינים ופינת כלבים. 19 שנים לקח לאזרחית נחרצת בשם מיכל ברזל, בתו של לוחם האצ"ל קקטוס לדחוף להקמת גינה במקום נדל"ן. יחד עם חבורת שכנים נלחמה על דבר שהוא זכות יסוד בדמוקרטיה מערבית: שיתוף תושבים ופיסת ירק. הם נלחמו מול מנהל מקרקעי ישראל, זכייני חניה והעיריה כמו שבילעינים נאבקים בגדר או במג"ב.

כך גילינו שאנו חיים בעצם במין פלשתין פנימית, שבה זכויות תושב בסיסיות הפכו לענין שיש לדמם עבורו. שרון רוטברד, אדריכל וסופר, מדבר על מדינה ועיר שהן רק קליפת דמוקרטיה. היכן ש"משטר קרקעות ריכוזי כפירמידה מאפשר העברת קרקע מהצבא והמדינה ישירות לאוליגרכיה השלטת". העיר שילדה את המחאה, נבגדת בביתה שלה.

השטח בקרית ספר ליד שנקין, שהיה טמפלרי ואחר כך ממשלתי- צבאי, נמסר לעיריה ולמנהל מקרקעי ישראל ותכננו שם מגדלי עשירים. רק לחץ השכנים, עקשנות ברזל ושנתיים של מחאה חושפת גזל, השיבו את האדמה לבעליה תושביה. רם איזנברג המצוין תכנן בשיתוף חלומות השכנים את היפה בגינות העיר, שמרגע שהוסרו גדרותיה, נמלאה אדם, כבאר מים במדבר. גינה משמחת אך מיקרוסקופית לעומת אלפי דונמים שנמסרים ליזמי הנדל"ן: השוק הסיטונאי, שרונה, הנמל, תחנת הרכבת התורכית,  פס החוף. "גינת קקטוס" ע"ש אביה לוחם אצ"ל של הלוחמת האורבנית מיכל ברזל, היא רק תזכורת איך הכל צריך להראות בדמוקרטיה.

שינוי גדול

ובכל זאת קורה משהו גדול. מועצת העיר החליטה לדבוק במודל ארופאי כזה שהציע המתכנן שרון רוטברד לפיו קודם אתה מקים מבנה ציבורי גדול ורב כוח, כמו סנטר פומפידו או ספרית מיטראן ורק אחר כך צומח הכל סביב. אי לכך ישונה יעודם של מחצית המיבנים המשוחזרים במתחם התחנה למשכנות אמנים. במתחם הקריה תוקדש מחצית מן המטראז' לתרבות ודיור ציבורי. משכן דודו גבע, האמן המודרני הכי תל אביבי, יחזור מגלות עין חרוד למוזיאון האנימציה והצילום הענק שיקום בלב שרונה. במתחם השוק הסיטונאי הענקי יוקצו מחצית מן השטחים לבניה ציבורית ולתרבות. בית צעירות מזרחי הנטוש יהפוך ל- 60 סטודיואים לאמנים תל אביבים שישובו מברלין. והחל מפברואר 2014 יחולקו מילגות קיום ומחיה מכובדת לכאלף אמנים צעירים. סתםםם.

נ.ב. כל הטוב הזה שלמעלה הוא חלום בהקיץ. תימשך הביזה. על פנטאהוז ב25 מיליון דולר נגיד, שמשקיף מעל שרונה, ייערך קרב בין אזרח צרפתי, משקיע מוסדי ואקס ראש מוסד שעבר לפצלי שמן או לעסקי גז. עד שהכל ישתנה, בטוב או ברע.

12 תגובות על “טקסים פינת קפלן. עילה לזעם. ביזת העיר.

  1. אחת העם הגיב:

    הכותב, בעיים רוחו, שירבב הפעם לכתיבתו את גדול הצוררים של יהודים ו/או ישראל במאה העשריםצ וכתב על ברלין כעל בירת החלומות של היטלר . ובכך נפלה טעות כפולה ומכופלת: היטלר דווקא העדיף להרוס את הקשר שהתפתח עוד לפניו בין ברלין לגרמניה וגרם לכך שברלין ולא פוטסדאם הייתה לבירתה של גרמניה כשבברלין אף נאלץ לצערו לעלות לשלטון. בברלין שהו אותה עת מהגרים רבים ובנייניה בוודאי לא היו לרוחו של א' היטלר. לפיכך תיכנן עיר חדשה שלפי מקורות רבים הייתה אמורה להיקרא גרמניה. ונשארו לא מעט אמירות סרקסטיות של היטלר על ברלין ואפילו כמה של הברלינאים על היטלר אבל לכך כמובן כדאי להגיע בהזדמנות אחרת,מתאימה יותר.

  2. dani wachsmann הגיב:

    לאופטימי כמוני תמיד טוב לקרוא אותך

  3. מנחם התל אביבי הגיב:

    ויש עוד שיטה יעילה להעשיר את הטייקונים. קוראים לה פינוי בינוי מבית מדרשו של משרד השיכון. שכונות שתוכננו בעבר הופכות למגדלי מגורים הנישאים לשמיים ואחוזי הבנייה גדלים אקספוננציאלית על חשבון איכות החיים. דיור שהתאים למעמד הביניים ולצעירים הופך להיות בלתי מושג כי מי יכול לממן את עלות הלובי, השמירה 24/7, חדר הכושר ובריכת השחייה? קוראים לזה ג'נטריפיקציה ודירות רבות במגדלים עומדות ריקות כי הן בכלל שייכות לתושבי חוץ. התשתיות של תחבורה, אור שמש ואפילו ביוב לא מתאימות לכל המגדלים הללו, אבל למהנדס העיר ולראש העיר לא אכפת. העיקר שקופת העיריה תצלצל ותקלוט עוד היטלי השבחה.

  4. מר"ג שעוד מלפני תמ"א 38 הגיב:

    לצערי, הציבור לא רק שאינו נאבק, לרב הוא בעד הבנייה חסרת הגבולות. הוא מעדיף לגור במגדל יוקרתי עם עוד שטח לדירה (150 מ"ר לפחות),עוד חנייה,עוד מחסן,עוד קניון ליד הבית מאשר לשמור על הגינות והמרקם העירוני. בישראל אין תרבות סביבה-ולכן קל לרשויות, לועדות ולקבלנים לקדם את הפרויקטים שלהם כמובן כשכל אחד גוזר קופון. הישראלים לא מתרגשים מהרס טבע או בנינים עתיקים.

  5. כרמית הגיב:

    עכשיו לוקחים לנו את הים

  6. […] יגאל סרנה על ביזת האדמות הציבוריות בת"א ועל הקפיטליזם החזירי כמשטר שתחתיו כולנו חיים בכיבוש. […]

  7. lvil הגיב:

    למה timesNewRoman?????????????????????

  8. תמר. הגיב:

    בהמשך לכתבה החשובה לעיל , אני כתבתי לך בזמנו על מלון 'בראשית' של רשת ישרוטל במצפה רמון שניבנה על שטח קו התצפית מהיפות בעולם , שטח מרהיב ביופיו , מתחם סגור שנגזל מידי הציבור .
    קיוויתי שתעזור להעלות את הנושא המקומם כלכך ….

    • רון גל הגיב:

      נתחיל במאוחר! אתמול כלבוטק בהנחיית רפי גינת הראתה מעלליו של גונב זהויות שעוקץ רוכשי סלולרי. הודגש שהשימוש ב"מזומן בזמן" של רשות הדואר טוב מאד, אבל לא נותן ביטחון בעיסקאות מפוקפקות באינטרנט. במהלך התוכנית, משעממת במיוחד בסגנון ערוץ 1 והרדיו, הוקרנה פעמיים פרסומת רשות הדואר, אותה רשות שנראתה כול הזמן בקטעי הפרומו במשך השבוע. הפרסומת היא הפרסומת הידועה, בה נראה אונס של סבתא מריאנו בידי שודד רעול פנים בטיול רשות הדואר ברומא. הפרסומת זכתה לבכורה במסיבת פרס הידועה, ששימשה באמצעות קטעי פרס, קטעי פרסומת במהלכה ובשבוע הקודם בשעה שמונה בבוקר ושלוש בצהריים, קטעי קומיקאים מארץ נהדרת וקלוזאפים מתאימים לפירסום מוצרים וקשירתם לאריכות ימיו של פרס: הקוטג' עם הבית של תנובה, שוופס למון, קפה ג'ייקובס, סיגריות, גת ומבסוטון! כול זה בוצע בשילוב השפלת נשים ותינוקות.
      בולט הקשר בין גינת, ממציא "אונס סבתא", לסמסונוב, הפרסומאי של נתניהו וממציא שיטת הבריונות המכובדת בתקשורת, המאפיה האמיתית! פרסומת האונס של סבתא מריאנו "מראה" כול שעה את נכונות דבריו של השופט המכובד, האחראי על המשמעת בליכוד, "בנות אוהבות שמקיימים איתם קשר מיני כפוי", פיתוח של הצגת קצב ב"ארץ נהדרת" כ"שוגרדדי" תמים ש"עבדו עליו"! יש קשר ברור של גינת וסמסונוב עם הקומיקאים, והקומיקאיות המכוערות שמשחקות במצוות סרסורי הפירסום, כשאונס המין הנשי האמיתי כולו לא מספק את רגשי הנחיתות, הכול בשירות הפחדת הציבור שהופקר ע"י נתניהו, לשכנע את הציבור שירכוש ביטוחים מחברות הביטוח שכאילו יתנו לו ביטחון. אני לא אומר שגינת עבר לתפקיד בפקודת נתניהו והפרסומאי שלו, אבל הקשר הברור בפרסומת לנושא שבתחקיר של גינת נוצר במשך עבודה של חודש לפחות! לא משנה מצד מי באה הפנייה, ברור שגינת מצא את הפתרון המושלם לערוץ כושל חסר כיוון ומימון, שתלוי לחלוטין ברצונו של ראש הממשלה! בינתיים הפרסומת של רשות הדואר יחד עם פרסומות השוד של גילה אלמגור והבורר והטחול של הוט, כולן פרסומות ביטוח ותקשורת, הביאו לשבוע מלא במעשי אונס ורצח! מישהו יכול לשער מה יהיה עתיד המדינה שהופקרה לשיתוף פעולה של התקשורת, חברות הביטוח, מנהיג המדינה והפרסומאי שלו?

  9. נורית אדלמן הגיב:

    התגובה שלי היא לטור האחרון של יגאל סרנה מ19/713- הבלתי נשכחים. קוראת אותו מדי שבוע בהנאה ובעניין ולרוב גם מסכימה אתו. הפעם ממש לא. להטיל את האשמה של שיכחת ילדים ברכבים על חיינו כאן, זה כל כך לא נכון וכל כך לא מתאים ליגאל סרנה האיש ההגיוני והשקול . לחוצים וקשים ושרדניים ככל שיהיו חיינו כאן, עדיין אין שום הצדקה בכך. גם אני הייתי באנגליה לאחרונה ולא רק בשלוות העיירות, גם בלונדון הענקית והמקסימה אפשר רק לקנא בדרך הרגועה בה מתנהלים חיי היום-יום הנראים לעין התייר לעומת ההיסטריה הישראלית ועדיין אין לזה שום הצדקה.
    אפשר להתנתק מהנייד לחצי שעה ולהיות מרוכזים במשימה של הבאת והחזרת הילדים בשלום ובאותה הזדמנות גם לדבר איתם ולא בטלפון. גם אני רואה ברחובות אמהות , סבתות ומטפלות וגם אבות לפעמים שמסיעים עגלות עם ילדים ומנהלים שיחות בנייד הנתון בין הכתף לאוזן ומשברי השיחות אפשר להבין שרוב השיחות האלה יכולות לחכות קצת ואין שום סיבה לסכן ולהסתכן בכביש.

  10. […] טקסים פינת קפלן. עילה לזעם. ביזת העיר/יגאל סרנה […]

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s