ישעיהו מנבא ברוטשילד. לא ביו"ש

״ובכן, הגיעה השעה להפסיק את מסע העוועים הזה ולומר : די. נגמר. אין יותר מחאה. ואין יותר מהפכה… המדינה היא לא גמ"ח. היא לא לשכת תעסוקה".
(קובי אריאלי מכריז על עצמו במאקו ובגל"צ כאויב המאבק.)

למעלה משנה מאז פרצה המחאה ושינתה את השיח הישראלי ללא הכר – מציפה מן המעמקים העכורים אל פני השטח את הביזה, את ההפרטה, את העברת הפנסיה לטיקונים ואת קריסתו המכאיבה של מעמד הביניים – אין יום שבו לא פורצת לאור שנאת המתנחלים אל המחאה. אין שבוע שבו לא  מסתער בזעם דובר מן ההתנחלות על תביעת הצדק החברתי. ונדמה כי מעבר לקרב על המשאבים, מתקים באותו זעם קדוש, משהו עמוק יותר הנוגע בבסיס הענין כולו.

כדי לברר את מקור והפחד והתיעוב, דיברתי בירושלים עם שני ישראלים שנמצאים על התפר שבין תל אביב ומחאתה הנוקבת, לבין יהודי יש"ע וצעקתם. שני גברים שנולדו וחונכו בבתים דתיים – לאומיים, הלכו איש לדרכו, אך עדיין נעים בין בני משפחתם שמשני עברי הקו הירוק. למה מפחדים המתנחלים מן המחאה? מה מקור מאבקם בתביעה שלה לצדק חלוקתי? שאלתי את פרופסור מנחם לורברבוים. הוא בן משפחה ירושלמית רבת דורות, מאנשי הציונות הדתית. חובש כיפה.
"הם שונאים את המחאה כי ישעיהו מנבא מרוטשילד ולא מיש"ע", אומר לורברבוים ונוטל תנ"ך מן השולחן בחדרו במכון הרטמן. בקול רם הוא מקריא לי שורות מחזון ישעיהו בן אמוץ פרק א' שייקראו בשבת הבאה בכל בתי הכנסת: "חדשיכם ומועדכם שנאה נפשי. היו עלי לטורח. נלאיתי נשוא… גם כי תרבו תפילה. איני שומע. ידיכם דמים מלאו: רחצו. הזכו. הסירו רע מעלליכם מנגד עיני. חדלו הרע: למדו היטב. דרשו משפט. אשרו חמוץ. שפטו יתום. ריבו אלמנה". "הם שונאים את המחאה", אומר לורברבוים, "כי המחאה של השדרה פועלת ע"פ צוי התורה באשר לגר ולתושב, יותר מכל מפעל ההתנחלויות".

סקרן, מהופנט, מאוהב כמעט הייתי אומר, הסתובב לורברבוים בהפגנות המחאה ב2011, נכח כעד בשיחות השדרה, והבין כי השיח הפוליטי של ישראל שהתמקד עשרות שנים בשאלת כיבוש מול התיישבות, התישן בין לילה בשל זעקת השדרה. "והשיח האזרחי החדש שהתעצב שם מציג את תנועת ההתנחלות לא עוד כאוונגרד אלא כסרח ישן".

אמיל, רבין והנשק.

אל חדרו במכון הרטמן השקט אני מגיע מתל אביב, העיר שלורברבוים אוהב, שבה הוא מלמד, אך גר ומשפץ בית בירושלים עיר ילדותו. עשר שנים חייתי כמוהו בירושלים עד שעזבתי אחרי רצח אמיל גרינצוויג שהתרחש סמוך לביתי. רימון הרצח הוסתר בשעתו בחורשת הירח שמעל למכון הרטמן. את ההסתה שהביאה אותו למעשה הרצח, יטען לימים אברושמי, ספג בהתנחלות בה עבד כמסגר. ב1983 חזרתי לתל אביב וכעבור כתריסר שנים נרצח ראש הממשלה ליד ביתי בהפגנת שלום אחרת, ובידי עמיר שהעביר חלק ניכר מזמנו טרם הרצח בבית הכנסת של יריחו ובאתרים אחרים בשטחים.
שתי רציחות אלה, לצד פעולותיה הקטלניות של המחתרת היהודית, היו חלק מאותו שיח ישראלי אלים של השנים שאחרי 67. זמן כניסתו של הנשק החם למחלוקות פנים- ישראליות.
מאז 67 ומשך שנים רבות, הציג עצמו גוש אמונים כממשיכה של הציונות הקלסית. אלטרנטיבה למדינת תל אביב ההדוניסטית, כרך הסושי והגראס. כעבור 45 שנים ושני דורות, מוצג כיום דור ישע3, כנוער חלוצי הניצב על גבעות הזיתים מול הערבים, מול החילים ומול אותו מחנה תל אביבי אובד דרך שכולו היפסטרים והומואים, יושבי בתי קפה ואוכלי שפנים. מחמת בורות התפשטה משך השנים בציבור תחושת נחיתות בפני תערובת מתנחלית זו של דת טריטוריאלית, צוי הפקעה ונשק אוטומטי, שמראה לערבי מאיפה הקרפיון משתין.
כך היה עד המחאה.
ב-2011, מאמין לורברבוים, הבהירה מחאת רוטשילד כי לא מדובר במדינת תל אביב הדוניסטית, אלא "בלב שוקק החיים חברתית, תרבותית וכלכלית של ישראל. מתל אביב בקעה זעקת הצדק החברתי ויצרה שיח ישראלי חדש".

המסטולים מהגבעות

האקס- מתנחל יש"ע הצעיר עימו אני מדבר בקפה "מזרחי" שבמחנה יהודה, נולד וגדל בהתנחלות קטנה. חייו החלו באשקובית ועברו לוילת מתנחלים פרברית צנועה. "לא היו אצלנו עשירים". הוא עזב ובא לעיר מתוך אותה תחושת מועקה כבדה שמעוררת עליו עתה חמת משפחתו. הוא חש כי המתנחלים נטלו מן היהדות רק את הקליפה הטריטוריאלית הריקה מתוכן ערכי. טריטוריה עם תפיסה קהילתית- דתית- גלותית לפיה הצדקה היא רק ענין אישי, לא תפקיד המדינה והאדם חייב לדאוג לעצמו ולתת נדבה.
הוא מאמין כי זעם ההתנחלויות נגד המחאה נובע מאותה ברית משונה  בין הקפיטליזם החזירי, המפריט- כל לבין התנחלויות. "מבחינה מסוימת פרויקט ההתנחלויות הוא חלק מגל ההפרטה". הוא מאמין כי ההשתלטות הישראלית על השטחים, בוצעה באמצעות מיקור חוץ, שבו העבירה המדינה את ביצוע הכיבוש לידי המתנחלים, תוך כדי הזרמת סכומי עתק. לכן גם התביעה לחלוקה חדשה וצודקת של משאבי המדינה, מאימת עליהם מאד.

בביקוריו בבית הוריו וחבריו, הוא רואה כי בבועה שהקימו בשטחים, נשארו מנותקים לגמרי מהמצב בישראל. והם חיים במערכת דימויים של שנות ה80' בלי כל הבנה של מהות הביזה, הפערים העצומים בחברה, האומללות וכל מה שדוחף אנשים כסילמן אל האש. "אין למעמד הביניים הדתי לאומי ביש"ע צל של מושג כמה כבד הנטל על מעמד הביניים בתחומי ישראל".
גם ע"פ פרופסור לורברבוים חשפה המחאה את ההתנחלות כתנועה המבוססת על תודעה כוזבת וגילתה את היומרנות החלוצית הריקה של ההתנחלות. "בניגוד לחלוצים שהיו מחויבים להקמתה של חברה צודקת, אין בהתנחלות שום מחויבות לצדק חברתי. כולה בנויה על טענת "זה שלי", על נישול כפרים ועל הקמת ישובים פרבריים של מעמד בינוני דתי". הוא מדבר על כל אותן שכונות גגות אדומים צמודי קרקע לא להם, שמתאר בפני גם האיש הצעיר משם. "עם אותו נוער שוליים המכונה "נוער הגבעות", שנוח לפרנסיהם שישב לו על הגבעות, יגדל מה שהוא מגדל, יעשן מה שהוא מעשן, ולא יצא בשאלה.


"אבל לתל אביבים הם קוראים מסטולים", אומר האיש הצעיר שיצא משם ושכל פעם שהוא שב למקום בו נולד הוא נזהר שלא להעלות את כל מה שאנו מדברים עליו עתה חרש בבית הקפה. אותו דיבור על דמותה של הארץ בעיני שתי תנועות אידיאולוגיות מנוגדות שנאבקות על ההגמוניה ועל דמות העתיד.

 פורסם במוסף לשבת של ידיעות אחרונות, יום שישי, 27.7.2012

14 תגובות על “ישעיהו מנבא ברוטשילד. לא ביו"ש

  1. גולדן רן הגיב:

    נביאי ישראל לעולם לא היו מצטרפים למחאה

    הצעקה הראשונה במקרא שייכת לעשו, המגלה שברכת אביו נגזלה ממנו: "וַיּצְעק ְצעקה גּדלָה וּמָרה" (בראשית כז, לד)

    המשכה של אותה צעקה ראינו אתמול בהפגנת ההמונים בתל אביב ובעוד ערים בארץ.

    כל אדם אשר מרגיש חלש ו 'אחר' בחברה, מגיע לעומק המצוקה כפי שחש מעמד הביניים ואז מתפרצת מפיו הזעקה אל החלל הפנוי.

    התורה מאמינה שאותה זעקה לעולם לא תלך לאיבוד. האמונה בהקשבה אלוהית השומעת זעקת הדל.

    התקווה היא שגם מנהיגי המדינה ישמעו את הזעקה.

    אבל מה שחשוב להבין שאותה זעקה קולקטיבית מייצרת תודעת שחרור של הפרט מצעקת הדל, שהרי לא עליו, על האדם הפרטי, מוטלת האחריות לרווחת הזולת.

    אלו שצועקים היום ברחובות תל אביב, לא צעקו כאשר האזרח העני נזקק לעזרה וזעק את זעקתו, 'כיכר הלחם' הייתה ריקה, ויקי כנפו צעדה לבדה.

    העמידה אל מול מציאות מקולקלת והטלת כובד האחריות על שליחי הציבור , הממשלה וראש הממשלה, זוהי עמידה המנוגדת לרוח התורה ולמחשבה היהודית.

    נכון , מדינת ישראל אימצה תפישת עולם וולגרית של ניאו-ליברליזם, שמשמעה אינדיבידואליזם קיצוני הרואה כל מעורבות של המדינה במרחב הציבורי כבלתי מוסרית כי היא פוגעת בזכויות של פרטים.

    והרי על זה בדיוק מה שלוחמי הצדק והליבראליים לחמו למענו במשך עשרים השנים האחרונות, על זכויות הפרט עליהם נלחמים גם היום.

    מה שנבע מאותה תפישה היא שכל מעורבות כלכלית של המדינה היא בלתי יעילה ופוגעת בזכויות הפרט, כך רואה המדינה וכן הכלכלה את ההתערבות של המדינה במישור הכלכלי.

    אותה זעקה היום ל 'צדק חברתי' ו 'מדיניות רווחה' היא על פי התפישה של אותו מעמד הביניים אשר צועק ודורש אותה , אינה יעילה ואינה מצמצמת עוני.

    במישור הפסיכולוגי מדיניות רווחה מעודדת פרזיטיות.

    עדות לאותה פרזיטיות ניתן למצוא בתנועה הקיבוצית של שנות ה- 50 ו ה- 60 , והרי אותו מעמד ביניים רואה את החרדים ולומדי התורה ואת המתנחלים כפרזיטיים של היום.

    מדינת רווחה דואגת לאדם מן העריסה עד לקבר, ומרגילה את האזרחים להיות תלויים במדינה.

    מה שצריך לעשות זה לנתק את התלות הזאת כך שהאזרחים ילמדו לקחת אחריות על חייהם, להיות יזמים כלכליים ולפרנס את עצמם.

    כמובן גם ללמוד לחיות בצניעות ולא להוציא כסף כאילו אין מחר, לחיות ב 'ביוקר' של החיים.

    חינוך ללקיחת אחריות במובן העיוני והמחשבתי וחינוך ללקיחת אחריות של האדם לגורלו, כרוכים זה בזה.

    האחריות האישית שבאה עם האחריות החברתית היא התשתית המלאה והנכונה למדינה שנאמנה למורשת ישראל.

    רק הטלת האחריות לשינוי על הממשלה ושריה, הקריאה לפטר את הממשלה ולהטיל אשמה במצב הכלכלי – חברתי על ה 'טייקונים' מסיר את האחריות מהאדם

    בואו ניקח אחריות משותפת , האזרחים ילמדו לחיות בצניעות והממשלה תלמד לעזור לאלו שנזקקים באמת.

  2. Tova Even Chen הגיב:

    המתנחלים לא מצטרפים למחאה משום שהם שנואים על ידי השמאל. והשמאל התחיל קודם את השנאה הזו. לא חשוב מה יעשו המתנחלים : ישרתו בצה"ל, יעבדו, ילמדו, יישבו את הארץ – יקימו 35 גרעינים תורניים רק בשנים האחרונות (הידעתם?) עדיין הם יחושו את השנאה היוקדת מכיוון השמאל.

    המחאה החברתית התפתחה למחאתם של אנרכיסטים שרוצים להפיל את השלטון במסווה של מחאה חברתית. הם רוצים כאן תחריר, הם רוצים כאן דם, הם רוצים שאנשים יציתו את עצמם כדי לגייס קולות, והמתנחלים לא רוצים להיות בשר תותחים של המחאה. אם המחאה היתה זהירה ונוקבת רק בעניינים חברתיים – שטעונים תיקון ותיקון גדול – כוווולם היו באים. בסוף, התהודה של המחאה תהיה כמו זו של מר"צ בכנסת. זה מה שבישלתם. תאכלו

  3. מוריה הגיב:

    אני מצטערת מאד יגאל, אבל זה גיבוב (!) שיטחי להחריד. ובעיקר: נטול אמת.
    שאלו רבות מאז אוגוסט האחרון מדוע הציבור הדתי נפקד כ"ציבור" מהמחאה ותומך בה אולי כיחידים, אך לא כמראות אותם אנו רגילים לראות בהפגנות הימין.
    את התשובה לא תמצא בהתנחלויות, בעיקר מפני שרוב הציבור הדתי-לאומי במדינה (שלהזכיר לכולם, נושא בנטל בדיוק כמו כל שאר האזרחים) חונך ומתחנך על ידי תפיסות כלכליות שונות מהמקובל בימינו. דתיים ירכשו מותגים רק אם יש להם ולא יעברו לתל אביב, סביר להניח, אלא לפרברים אחרים, כי יעדיפו לחסוך הכסף. שהרי, החתונה והילדים בדרך.
    אותן תפיסות משפחה וחיים עליהן נוהגים החילוניים (ברובם, סליחה על ההכללה) ללגלג, על מגורים בקהילה והקמת משפחה בגיל צעיר, חינכה את הציבור הדתי לסוג של הסתפקות במועט ותכנון כלכלי לטווח ארוך.
    לכל זוג דתי ברור שהם שניהם ירכשו השכלה, שניהם יעבדו ועדיין, רוב הבגדים של ילדיהם יהיו כאלו שהם ישאלו מהאחים או מחברים, כי צריך לחסוך.
    הציבור הדתי-לאומי חונך על נסיונות לפרנסה בתוך הקהילה (מאפיה שכונתית, תופרת שהיא במקרה השכנה שלך, נגר שלמד אתך ביסודי) על מנת לעזור לפרנס אותם ולא את איקאה.
    חנוך דאום פירסם בשבוע האחרון קטע מסרט שצילם במבט רסרוספקטיבי על הישיבה בה הוא גר. כשהוא מגיע, הוא נחרד מהתנאים של 6 צעירים בחדר, מקלחות ושירותים ישנים ועוד כהנה.
    ככה חונכנו. חדר לבד (גם בבית הוריך) היה לא שכיח ואת החצאית שקנית, שאלו ממך רבע מבנות המחזור.
    כבכל חברה, גם בחברה הדתית לאומית, יש פגמים. לא מעט.
    אבל אחת המעלות שבה, היא שבאמת לא מחנכת אותך למטארליזם. אם יש לך, אתה מוזמן להשתמש בכספך כאוות נפשך, אבל באם לא, לעולם לא תבקש תמיכה מהאחר. אתה תצטמצם בהוצאותיך ועדיין, תפריש מעשר לצדקה בסוף כל חודש.
    מדוע הציבור הדתי נעדר כ"ציבור" מהמחאה? כי בתפיסתו הפשוטה והערכית, אם אין לחם, לא אוכלים עוגות.

    • כרמלה כ. שלומי הגיב:

      מוריה, את פורשת כאן תמונה אידילית של ציבור שמסתפק במועט בעוד האמת שונה בתכלית.
      מתוך מגע מתמשך עם האוכלוסיה הזו, ואני מדברת על שנים ארוכות, אני יכולה להבטיח לך שמה שתיארת כאן אינו מדוייק, בלשון המעטה. על איזו הסתפקות במועט את מדברת? ילדיי הנשואים ובני זוגם יכולים לחלום על התנאים שמשפחות מתנחלים מקבלות כבר כמובן מאליו כי הרגילו אותם לינוק מעטיני השלטון הבזבזני הזה.
      מחוץ להתנחלויות, גם בתל אביב שנואת נפשם, עובדים קשה בכדי לממן מה שמקבל אחרון נערי הגבעות, אותם נבלים ברשות התורה, ובלי להתאמץ מדי.
      המתנחלים הם ציבור שחי בבועה שהלכה והתנפחה בחסות שלטון שנכנע לכל גחמות הציבור הזה.
      כשגני הילדים והמעונות עולים שליש ממה שמשלמת בתי על גן ומעון לשני ילדיה, כשהבן שלי משלם משכנתא על דירה זעירה שקנה בעבודה מפרכת כולל לילות כי בעבודת לילה משתכרים יותר ותוך כדי לימודים באוניברסיטה, בשעה שחברו לצוות ביחידה בה שירת בצבא קיבל סיוע מטורף מהמדינה כי הוא מתנחל, וכך, כשכל קראוון הופך אט אט לבית פרטי מוקף חצר, כשיש קרקע (גזולה) ל'דור ההמשך', כשכל מאחז לא חוקי מתחבר מיד לחשמל ולעטיני השלטון, כשכל זה קורה, יכול ציבור המתנחלים 'להסתפק במועט' ואני חולקת על ה'מועט' הזה שכבר מזמן אינו עומד במבחן המציאות כי רובם זוכים לתנאים שהצעיר הממוצע יכול רק לחלום עליהם ואני יודעת על מה אני מדברת מהיכרותי הרחבה עם הציבור הזה שהמחאה אכן מאיימת עליו ולא בגלל שהיא פוליטית, אלא מתוך תחושה שמישהו יחליט לנתק אותם מהאינפוזיה

      • יוני הגיב:

        איזה גיבןב של שטויות.מה זאת אומאת מתחברים חעטיני החשמל? הם לא משלמים על החשמל? יש הנחה לאזור יו"ש על החשמל? אז זהו שאין!!!
        מה זאת אומרת עובדים קשה בלילות? למה מתנחלים שרוצים לחיות בכבטד לא עובדים קשה ?
        אם הייתם מוכנים לבא לגור בשטחים מחירי הדירות במרכז ויוקר המחיה לא היה כזה נורא.
        כל הבעיה היא שאוכלוסיה הולכת וגדלה לא מבינה שהיא חייבת להרחיב את שטחה

  4. עמרי הגיב:

    לטובה, אני רוצה להגיב למה שכתבת, תגובתי קצת ארוכה אשמח אם תקדישי זמן לקרוא:
    ראשית, הפסקה הראשונה שלך די נכונה, המתנחלים שנואיים על ידי השמאל- על זה אין טעם להתווכח.
    אולם הפסקה השנייה לא נכונה ואני אסביר את עצמי:
    1. "המחאה החברתית התפתחה למחאתם של אנרכיסטים שרוצים להפיל את השלטון במסווה של מחאה חברתית"- אני עוקב אחרי פרסומים של קלמן ליבסקינד, אראל סגל ועמודי פייסבוק של הימין כמו "ישראל שלי", הטענה הזאת הושמעה כנגד המחאה מהיום הראשון שלה. אי אפשר היום להגיד שהמחאה "התפתחה" להיות של אנרכיסטים אם מההתחלה זאת היתה הטענה נגדה.
    2. "הם רוצים כאן תחריר, הם רוצים כאן דם, הם רוצים שאנשים יציתו את עצמם כדי לגייס קולות"- מספיק לקרוא את התגובות של דפני ליף וסתיו שפיר בשעות אחרי ההצתה של סילמן כדי לראות באיזה שוק הן היו ואיך הן גינו את זה מכול וכול. לאחר מכן היו כמה כתבות שניסו להציג אותן כאילו הן שמחו מהמקרה, זה היה עוות מכוער שלצערי הרבה אנשים קנו אותו.
    3. "המתנחלים לא רוצים להיות בשר תותחים של המחאה"- אם אני קורא אותך נכון, כאן קבור הכלב, המתנחלים מאמינים שתמיכה במחאה היא תמיכה בהחלפת השלטון, והחלפת השלטון מסכנת את עתיד ההתנחלויות. כלומר השיקול באיזה מחנה להיות בשאלה חברתית-כלכלית הוא קודם כול איזה מחנה תומך במפעל ההתנחלויות. לכן יש להגיד בפה מלא הסיבה היחידה שהמתנחלים התנגדו למחאה היתה שהיא איימה על השלטון, ושלטון אחר עלול להיות פחות אוהד של המתנחלים.
    4. "אם המחאה היתה זהירה ונוקבת רק בעניינים חברתיים…כוולם היו באים"- הייתי פעיל במאהל המחאה בירושלים, כמה ניסינו שכול הנושאים הלא חברתיים-כלכליים לא יכנסו למאהל. מה שאת אולי לא יודעת זה שהצלחנו בכך. המיעוט של ימניים, ודתיים לאומיים שהצטרפו אלינו הרגישו בנוח לחלוטין איתנו, כי הנושאים הביטחוניים פשוט לא היו שם. הרגשנו מאוחדים כי הסכמנו על הצורך בשינוי המדיניות החברתית, ועשרות שיחות אל תוך הלילה יעידו על כך. אבל רוב הציבור הימני לא היה שם, וזה לא בגלל שהוא לא יכל להיות שם, זה בגלל שהיה מי שהודיע לו שללכת למחאה זה לתמוך בפירוק התנחלויות- דבר שהוא פשוט לא נכון.
    5. "התהודה של המחאה תהיה כמו זו של מרצ בכנסת. זה מה שבישלתם. תאכלו"- אם המתנחלים היו מצטרפים למחאה ומניפים איזה דגל שהם היו רוצים בשם הצדק החברתי, הם היו עוזרים לה להצליח.

  5. מור הגיב:

    גילוי נאות על רן גולדן: הוא לא עובד וחי על חשבון אביו.

    • גולדן רן הגיב:

      מור, לצערך אני עובד ויותר מכך כל חיי כולל היום אני פועל רבות בהתנדבות ותורם מזמני לילדים ולהורים בעלי צרכים מיוחדים ,

      לכתוב 'גילוי נאות' כתגובה לדברים שאני כותב בשם בדוי במאמר דעה ביחס למחאה החברתית היא בהחלט מעשה הרואי ומהווה דוגמא לשיח הציבורי ולניסיון לבטל כל אמירה באמצעות ניסיון להשמיץ את האדם ואת משפחתו.

      הוספה חשובה ביחס למאמר ולדבריו של פרופ' ברונבויים כלפי הגזל האדמות של המתנחלים , כדאי להזכיר לכולם שרוב אדמות הקיבוצים ואדמות של ערים גדולות בארץ כמו תל אביב , אשקלון, באר שבע ועוד ישובים רבים נוספים אלו אדמות אשר נגזלו מיידי התושבים הערבים לפני ולאחר הקמת המדינה , לבוא ולטעון טענה על 'צדק חברתי' בשם גזל אדמה ביחס למתיישבים ביו"ש ולבוא ולטעון שהם פועלים בשם ערכים של אי צדק הרי זהו עיוורון היסטורי.

      המחאה החברתית איננה מחאה על 'צדק' ולא על 'חברה' היא מחאה נגד הציונות וכל מה שהיא מייצגת, מבחינה זו המעשה החלוצי ציוני של המתנחלים הוא בהחלט צדה השני של המחאה.

      כמה אבסורדי שאותו 'צדק חברתי' עלה על אדמות קיבוץ יקום וניסה להתנחל ופורק אתמול, הרי המחאה החברתית מצד אחד יוצאת נגד ההתנחלות ומצד שני פועלת באותה שיטה 'ציונית' מתנחלת ….

  6. רפי הגיב:

    הנה הסבר קצת יותר פשוט: בשבת הראשונה של המחאה מישהו מהמחנה שלך הצית, על יושביו, מאהל של מתנחלים בשדרה. אז הם הבינו את הרמז והפסיקו לבוא.
    אהבתי את ההתפתלות שלך לקשור את שני הלא מתנחלים – אברושמי ועמיר – חילוני וחרדי – למפעל ההתנחלות הדתי לאומי. שילוב יפהפה של בורות רוע ונוכלות מילולית.

  7. Moshe Shay הגיב:

    כתבת נכון ולעניין,מר סרנה.
    ציטוט:" "מבחינה מסוימת פרויקט ההתנחלויות הוא חלק מגל ההפרטה".
    אכן כך.
    דני גוטווין מסביר.

  8. igalsarna הגיב:

    טלו קורה מבין עיניכם.

  9. ישעיהו הנביא הגיב:

    בַּיּוֹם הַהוּא, יוּשַׁר הַשִּׁיר-הַזֶּה בְּאֶרֶץ יְהוּדָה; עִיר עָז-לָנוּ, יְשׁוּעָה יָשִׁית חוֹמוֹת וָחֵל. פִּתְחוּ שְׁעָרִים וְיָבֹא גוֹי-צַדִּיק שֹׁמֵר אֱמֻנִים

    זו דעתי על מפעל ההתנחלויות.

  10. שולי מינמר הגיב:

    מאמר מעולה. וסתם עובדה: המועצות האזוריות בגדה מתוקצבות פי שנים וחצי מאשר אלה בתחומי הקו הירוק.
    ועוד עובדה שנראית לי רלוונטית: לאחרונה שמתי לב שאלה שרוצים להוריד אותי מן הכביש, – אני מסתכלת תמיד אל פני הנהג – רובם דתיים וחרדים. גם הרכבים שלהם יפים למשעי. כשמתבהמים אז מתבהמים.

  11. יגאל כהן-רחובות הגיב:

    עמם לא עמי ושיקוצם המשומם לא אלוהי ואם ארור גולדשטיין היה הולך לבתי זונות ובתי קוביוסטוס במקום לבתי גילוליהם היה נחסך בין היתר גם הרבה חילול שם שמיים ברבים.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s